Diagnoza talentów, mapy organizacji

Kluczowym argumentem za wdrażaniem zarządzania talentami w organizacji, rozumianego zgodnie z teorią Instytutu Gallupa, jest stworzenie przestrzeni uruchamiającej motywację wewnętrzną i proces indywidualnego samodoskonalenia się pracowników. Pozytywne rezultaty są wielowymiarowe – od osiągania ponadprzeciętnych wyników działania, motywowania, budowania zespołów, przez lepszą współpracę, aż po wzrost lojalności. Wyniki są związane z motywacją wewnętrzną, z możliwością działania w obszarach ważne/przyjemne, współpracą opartą na tolerancji, wzajemnym zrozumieniu i docenianiu różnorodności.
Wartościami możliwymi do osiągnięcia w procesie zarządzania talentami w organizacji są:
- wzrost samoświadomości i samodoskonalenia,
- uruchomienie i ukierunkowanie motywacji wewnętrznej,
- wewnętrzna spójność myślenia, działania, odczuwania,
- efektywność działania,
- skuteczna komunikacja,
- współpraca,
- lojalność,
- życzliwa atmosfera oparta na szacunku dla różnorodności.


Renata Gut
trener i doradca
Doświadczenie: 30 lat
Specjalizacja: zarządzanie sobą i innymi
TOP 5: strateg, uczenie się, wiara w siebie, maksymalista, bliskość
Email: renatagut@poczta.fm
Telefon: +48 601 771 969
Program diagnozy talentów i tworzenia map zespołów może być wdrażany w każdej organizacji biznesowej niezależnie od branży, stanu zatrudnienia i struktury funkcjonowania. Obejmuje kluczowe tematy:
- Wprowadzenie w filozofię talentów i mocnych stron Instytutu Gallupa.
- Diagnoza talentów dla uczestników – wykonanie testu TOP 5, omówienie wyników – Mapa Siebie.
- Zbudowanie i omówienie mapy talentów zespołu – jak wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.
- Omówienie dynamiki 4 domen Gallupa.
- Atmosfera wspierająca współpracę i otwartą komunikację w zespole.
Celem programu jest zapoznanie zarządu, menedżerów, pracowników działu HR i pozostałych pracowników z filozofią talentów i mocnych stron, przeprowadzenie etapu diagnostyki za pomocą testów Instytutu Gallupa i dostarczenie wszystkim uczestnikom narzędzi do efektywnej pracy ze swoim wynikiem i z raportem TOP 5. Przygotowanie map zespołów dostarcza nowej perspektywy i nowych umiejętności do pracy zespołowej poprzez budowanie atmosfery, współpracy i komunikacji w zespole. Udział w programie wspiera uruchomienie zaangażowania uczestników w rozwój osobisty i wykorzystanie potencjału oraz poznanie strategii efektywnej komunikacji do realizacji wspólnych celów strategicznych.

Rezultatami programu diagnozy talentów i map zespołów jest:
- Kształtowanie postaw uczestników.
Wzmocnienie postawy świadomego rozwoju osobistego i zarządzania sobą. Zwiększenie samoświadomości zarządu/menedżerów/ specjalistów oraz rozszerzenie ich percepcji i poznanie siebie. Wdrożenie narzędzi wpierających rozwój osobisty: obserwacja bez osądu, praca z refleksją osobistą, diagnoza
TOP 5.
- Określenie jasnych kierunków rozwoju osobistego uczestników opartych na mocnych stronach.
Samoświadomość, jaki jestem – w którym kierunku chcę iść – jaki chcę być? Jak tego dokonać? Praca z nawykami osobistymi. Poznanie narzędzia efektywnej zmiany osobistej.
Rozumienie i umiejętność dalszej pracy indywidulanej ze swoim wynikiem TOP 5.
- Stworzenie rozwojowej Mapy Siebie.
Dostarczenie instrukcji działania – Jak budować swoje mocne strony na wyniku talentów z TOP 5. Zbudowanie rozumienia działania w 4 domenach Gallupa.
- Zwiększenie obszaru efektywności osobistej ze szczególnym uwzględnieniem budowania, współpracy i wykorzystywania efektu budowania partnerstw talentowych.
- Efektywne zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce w organizacji ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy całego zespołu.
Szkolenia w ramach tego programu są prowadzone technikami interaktywnymi z pełnym zaangażowaniem uczestników, w oparciu o współczesną wiedzę o budowie i funkcjonowaniu ludzkiego mózgu z użyciem technik efektywnego uczenia się i nauczania.
Mini wykłady: pozwalają na przedstawienie materiału w sposób logiczny i bezpośredni. Stymulują myślenie grupy oraz otwartą dyskusję. Wykłady stosujemy w przypadku dużych grup, gdyż wtedy ta metoda jest najbardziej użyteczna. W małych grupach wykłady są ograniczone do minimum, stanowią od 5 do 10% czasu trwania szkolenia.
Warsztaty: mają na celu wzajemne oddziaływanie na siebie uczestników podczas wprowadzania nowych umiejętności lub pojęć, a następnie stosowania ich poprzez ćwiczenia w grupach. Zazwyczaj skupiają się głównie na rozwijaniu umiejętnościach i zdolnościach związanych z określonym, szerszym zagadnieniem.
Dyskusja: generuje idee i doświadczenia grupy. Umożliwia aktywny udział wszystkich uczestników szkolenia. To efektywne narzędzie stosuje się po prezentacji, filmie lub zagadnieniu do analizy.
Refleksja grupowa: przebywanie ze sobą, aktywne realizowanie zadań indywidualnych w grupie i grupowych będzie okazją do wzajemnej obserwacji oraz zaproszeniem do wymiany swoich odczuć i wniosków z obserwacji bez osądu dotyczących zespołu.
Refleksja osobista: zastosowanie refleksji osobistej jako narzędzia rozwoju osobistego.
