
Mentoring i superwizje
W obszarze uruchamiania potencjału i odkrywania swoich najlepszych możliwości bycia trenerem, coachem lub osobą, która wspiera innych w rozwoju wykorzystujemy proces mentoringu i superwizji.
Superwizor to doświadczona osoba mogąca pełnić rolę mentora dla innych, to nauczyciel spoglądający na proces z pewnego dystansu. Są zawody, w których superwizje wpisane są w standard, np. są obowiązkowe dla psychoterapeutów. Osoby pracujące jako trener i coach też potrzebują stałego rozwoju, regularnego kształcenia się, pogłębiania doświadczenia i samoświadomości, bycia na bieżąco z wszelkimi nowinkami z zakresu wiedzy o procesie uczenia się.
Superwizja i praca z mentorem to bezpieczna przestrzeń dla trenerów do refleksji nad zawodowymi doświadczeniami, własnymi reakcjami nad pojawiającymi się sytuacjami w pracy w grupie lub indywidualnej. Jest wzajemną wymianą doświadczeń, przemyśleń, wspólnym zastanawianiem się nad źródłami trudności, szukaniem istoty problemu, dochodzeniem do nowych rozwiązań.
Mentoring i superwizje realizowane są wyłącznie w odpowiedzi na indywidulane potrzeby. Każdy taki projekt uzgadniany jest w swoich założeniach z klientem.


Grażyna Kącka
trener, mentor, psychoterapeuta
Doświadczenie: 20 lat
Specjalizacja: trener, mentor, psychoterapeuta
TOP 5: indywidualizacja , poważanie, maksymalista, organizator, ukierunkowanie
Email: grazkakacka@gmail.com
Telefon: +48 603 483 330
Doradztwo i poszukiwanie wspólnych rozwiązań
Mentor oferuje pomoc, udziela wsparcia, daje informacje zwrotne dotyczące realizowanych działań i treningów, komentuje sposoby pracy oraz narzędzia. Budując partnerską relację dyskutuje i szuka wspólnych rozwiązań. Doradza, komentuje, kreuje oraz oczywiście dzieli się osobistym doświadczeniem. Mentor w danym temacie to osoba z dużym doświadczeniem i umiejętnością udzielania nie tylko informacji zwrotnych, ale też emocjonalnego i psychologicznego wsparcia, jeżeli zachodzi taka potrzeba.
W procesie mentoringu omawiane się różne ważne case study oraz dyskutowane są scenariusze możliwych rozwiązań. Czasami w procesie mentoringu pojawiają się unikalne pomysły oraz ciekawe propozycje dla klientów, realizowane potem na warsztatach, treningach oraz coachingach.
Mentoring jest relacją nakierowaną na rozwój osobisty, dzielenie się i pomoc, w której jedna osoba mentor inwestuje swój czas, energię i know-how, żeby towarzyszyć komuś w zmianie, pobudzić, inspirować i często przyspieszyć rozwój innej osoby, bądź grupy osób. W naszym przypadku prowadzimy mentoring indywidualny lub zespołowy. Doświadczamy też często mentoringu odwróconego, w którym oczywiście i sam mentor uczy się od swoich uczniów i partnerów. W tym procesie zachodzi wiele interakcji, które ubogacają obie strony i wspierają zespołowe uczenie się.

Przestrzeń dla refleksji osobistej
Superwizje to proces uczenia się, w którym osoba decydująca się na superwizję pracuje z bardziej doświadczonym specjalistą nad wzbogacaniem własnych umiejętności i budowaniem doświadczenia zawodowego w roli trenera, coacha, konsultanta czy doradcy. Rozpoczynając taki proces, superwizor ustala z osobą, która zgłasza się na superwizję cele, jakie chce osiągnąć i pod tym kątem prowadzona jest superwizja. Głównym zadaniem superwizji jest stworzenie okazji i przestrzeni do refleksji osobistej superwizanta, aby mógł lepiej i czasem z dystansem przyjrzeć się swojej pracy oraz działaniom z klientem indywidualnym lub z grupą.
Uczestnik superwizji może uzyskać nowe informacje i aktualną wiedzę z zakresu procesu uczenia się, procesu grupowego i pracy z ludźmi. Ale superwizja jest też ważnym impulsem do autorefleksji i samorozwoju. Dzięki wsparciu i nowej perspektywie pojawia się przestrzeń do wdrożenia korzystnych zmian, dostrzeżenia nowych możliwości i rozwoju osobistego potencjału.
