
Jaką metodą wdrażać zarządzanie talentami? Zasada rekomendowana przez Instytut Gallupa brzmi – zawsze zaczynamy wdrażanie od najwyższych poziomów zarządzania. Musimy mieć pewność, że osoby decydujące w firmie, członkowie zarządu, menedżerowie, zespół HR są głęboko przekonani do tej filozofii zarządzania. Kluczowym czynnikiem, który wpływa wprost na wdrożenie, jest poziom zaufania, jaki mają pracownicy do kadry zarządzającej. Celem wdrożenia jest diagnoza talentów i mocnych stron oraz jawność wyników. Jeżeli poziom zaufania jest niski i nie ma otwartości w komunikacji, wdrażanie tej praktyki może zakończyć się niepowodzeniem.
Współpracując z wieloma firmami w zakresie zarządzania talentami w ciągu ostatnich 30 lat w Polsce zaobserwowałam następujące zjawiska:
Kluczowym argumentem za wdrażaniem zarządzania talentami w organizacji, rozumianego zgodnie z teorią Instytutu Gallupa, jest stworzenie przestrzeni uruchamiającej motywację wewnętrzną i proces indywidualnego samodoskonalenia się pracowników. Pozytywne rezultaty są wielowymiarowe – od osiągania ponadprzeciętnych wyników działania, motywowaniu, budowaniu zespołów, przez lepszą współpracę, aż po wzrost lojalności. Wyniki są związane z motywacją wewnętrzną, z możliwością działania w obszarach ważne/przyjemne. Współpraca oparta na tolerancji, wzajemnym zrozumieniu i docenianiu różnorodności. A co do lojalności, to trudno jest sobie wyobrazić pracownika, który odchodzi z organizacji, w której lubi to, co robi, który może wykonywać to, co w jego rozumieniu potrafi najlepiej i koncentruje się na rzeczach, które potrafi, a nie na rzeczach, które idą mu słabo.
test